معرفی الگوریتم های گوگل
گوگل هر روز به معرفی الگوریتم های جدید خود می پردازد که بعضی از آن ها کل رتبه بندی های سایت ها را در SERP تغییر می دهند. ممکن است بعضی افراد با تاثیرات الگوریتم های گوگل برای سئو آشنایی کافی نداشته باشند. بعضی نیز اهمیت آن را دست کم می گیرند. به منظور آشنایی بیشتر با الگوریتم های گوگل (Google Algorithm) ابتدا به تعریفی از الگوریتم می پردازیم و سپس با روش کار آن ها آشنا می شویم.
الگوریتم گوگل چیست؟
اگر بخواهیم الگوریتم را به زبان ساده بیان کنیم، در حقیقت به مجموعه ای از قواعد و قوانین گفته می شود که گوگل زا آن ها برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند.
الگوریتمهای گوگل، سیستم پیچیدهای هستند که برای بازیابی دادهها از فهرست جستجوی گوگل و ارائه فوری بهترین نتایج ممکن برای سرچ کاربر استفاده می شوند. موتور جستجو ترکیبی از الگوریتمها و فاکتورهای متعدد برای رتبهبندی صفحات وب است، و از ارتباط خود در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) استفاده میکند.
در ابتدا، گوگل فقط تعداد کمی از الگوریتمهای خود را بهروزرسانی می کرد، اما اکنون هر سال هزاران تغییر در آن ها ایجاد می کند. اکثر این به روز رسانی ها آنقدر جزئی هستند که مورد توجه قرار نمی گیرند، اما بعضی دیگر تمام رتبه بندی ها را به هم می ریزند.
الگوریتم های گوگل چگونه کار می کنند؟
الگوریتم های سئو گوگل بسیار پیچیده هستند و روز به روز پیچیدهتر هم میشوند زیرا گوگل دائم تلاش میکند بهترین نتایج جستجو را به کاربرانش ارائه دهد. با تکامل یافتن گوگل، مهندسان این شرکت به دنبال یافتن روشهایی هستند که جلوی بالا آمدن رتبه سایت با استفاده از تقلب را بگیرند و بتوانند بهترین و مرتبط ترین نتایج جستجو را نشان دهند. در حال حاضر گوگل برای رتبهبندی سایتها به صدها فاکتور مختلف توجه دارد. وقتی که گوگل تغییری بزرگ و اساسی در الگوریتمهای خود ایجاد میکند، رسما آن را اعلام کرده و نامی به آن ها میدهد. آن وقت است که دنیای سئو حسابی به هم میریزد و همه خود را به آب و آتش میزنند تا بفهمند این تغییرات به چه معناست و چطور باید خودشان را با آنها هماهنگ کنند تا رتبه سایتهایشان افت نداشته باشد. در ادامه لیست مهمترین الگوریتم های گوگل به همراه توضیح کامل آورده شده است.
الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا در سال ۲۰۱۱ با هدف بهبود تجربه کاربری و جلوگیری از صفحات اسپم و محتواهای بی کیفیت، کار خود را آغاز نمود. این الگوریتم در آپدیت های بعدی خود، مواردی مانند اعتبار وبسایت، سرعت بارگذاری و رابط کاربری را هم مد نظر قرار داده است.
الگوریتم پنگوئن
لینک های خارجی، توسط الگوریتم پنگوئن (Pinguin Algorithm) بررسی می شوند. پنگوئن بعد از معرفی مزرعه های لینک، آن ها را به طور کلی مورد هدف قرار داد و جلوی لینک های بی کیفیت را نیز گرفت. در صورت مشاهده لینک های بی کیفیت، قطعا در دام پنگوئن گرفتار خواهید شد.
الگوریتم مرغ مگس خوار
اولین الگوریتمی که به صورت رسمی توسط گوگل معرفی شد، الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm) می باشد. که تمرکز اصلی آن بر روی عبارات بوده و این امکان را به گوگل می دهد تا بتواند عبارات جستجو شده را به طور کامل تجزیه و تحلیل کند و سرعت دسترسی کاربران به نتایج را افزایش دهد.
الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر به طور تخصصی به جستجو های محلی می پردازد و محل جست و جوی شما برای این الگوریتم مهم است. الگوریتم pigeon می تواند برای تمامی کسب و کارهای محلی که با هدف گرفتن رتبه بهتر مشغول به فعالیت هستند، بسیار مناسب باشد.
الگوریتم رنک برین
الگوریتم رنک برین rankbrain، هوش مصنوعی گوگل است که با کمک تکنولوژی یادگیری ماشین، نتایج جستجو را به کاربر نمایش میدهد. الگوریتم رنک برین را می توان به عنوان الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار دانست که بیشترین تمرکز آن، بررسی رفتار کاربران در سایت می باشد.
الگوریتم E-A-T
این الگوریتم در سال 2019 انتشار داده شد و گوگل با این رویکرد، سایتهای حوزه سلامت، مالی و حقوقی را که دارای حساسیت بالایی بوده و به طور مستقیم با جان و مال افراد در ارتباط است را تحت تاثیر این الگوریتم قرار داد. E-A-T در واقع مخفف سه کلمه Expertise، Authoritativeness، و Trustworthiness است و روی تخصص، اعتبار، و اعتماد تاکید دارد.
آخرین تغییر الگوریتم های گوگل در سال 2022
آخرین آپدیتی که در هسته ی اصلی گوگل انجام شده است برای تاریخ 22 می 2022 می باشد.
این به روز رسانی های اساسی منجر به ایجاد تغییرات شگرفی در رتبه های سایت ها شده و می توانند باعث افت یا افزایش آن شوند. آخرین به روزرسانی که اخیرا توسط گوگل انجام شده است مربوط به سایت های اسپم نیز بوده است که در تاریخ 26 سپتامبر 2022، صورت گرفت.
این آپدیت گوگل، برای سایت هایی که پیام های اسپم ارسال می کنند و یا سایتی مملو از مطالب بیهوده دارند است، این آپدیت بسیار خطرناک بوده و سایت های زیادی را دچار جریمه و یا افت شدید رتبه کرده است. این بخش مدام درحال آپدیت می باشد.
سخن آخر
الگوریتم های گوگل در واقع چارچوب ها و قوانین های آن هستند که تاثیر مستقیم در رتبه بندی صفجه شما در گوکل دارند. با داشتن تسلط بر روی این الگوریتم ها و سئو، می توانید رتبه ای عالی برای صفجه خود کسب کنید. اگر تازه با سئو آشنا شده و به دنبال یادگیری و تسلط بر روی آن هستید، می توانید از خدمات بهینه سازی سایت ویکی دمی و مشاوره سئو آن استفاده نمایید.- ۰ ۰
- ۰ نظر